Kijkje in de keuken | Deel VIII

Waar is de redactie van uw lievelingstijdschrift nu eigenlijk de hele week mee bezig? Deze rubriek geeft u een kijkje in de keuken van Geschiedenis Magazine, de 'koks' zelf zullen u vast verklappen wat er de komende tijd zoal op het 'menu' staat. In deze aflevering: Bruegel & zijn boerentaferelen, dilemma's in het beschrijven van koloniale geschiedenis én de voorbereidingen op de tweede editie van de LIVE-dag.

Bestaat er iets als 'goed koloniaal bestuur'?
Het wordt een dilemma zo langzamerhand: hoe wij als blad de koloniale geschiedenis moeten belichten. En welke termen we dan moeten gebruiken. We zeggen geen ‘neger’ meer, waarom dan nog wel blanke? Langzamerhand groeit de maatschappelijke gevoeligheid voor woorden en etnische scheidslijnen omdat die voor veel van ons, nu, taboe zijn. Maar zijn ze dat dan ook voor een geschiedenisverhaal? Negeer je het feit dat er in Nederlands-Indië bijvoorbeeld formeel onderscheid werd gemaakt tussen Europeanen, inlanders en vreemde Oosterlingen? Is een artikel verdedigbaar over een goedwillende blanke kolonist in de tropen? Bestaat dat überhaupt, goed koloniaal bestuur? Vel zelf uw oordeel aan de hand van het artikel dat verschijnt in ons januari-nummer, over museumbouwer Stammeshaus die begin 20ste eeuw actief was in Atjeh. 

Mystery man Bruegel 
Dit jaar is het 450 jaar geleden dat Bruegel één van zijn bekendste werken schilderde: De Boerenbruiloft (of Bruiloftsmaal). Er wordt gedronken, gegeten, muziekgemaakt en iedereen op het tafereel lijkt zich bést te vermaken. Waarom zou Bruegel deze scène hebben geschilderd? En: wie was deze schilder eigenlijk? We doken als redactie in zijn persoonlijke geschiedenis, en ontdekten dat hij - buiten de veertig schilderijen die hij maakte en de talloze prenten - weinig sporen heeft achtergelaten. Dat laat natuurlijk volop de ruimte om te speculeren over zijn politieke en maatschappelijke voorkeuren. Waar de ene (kunst)historicus meent dat hij zijn geliefde boerentaferelen schilderde om bijvoorbeeld de gulzigheid en andere 'zonden' van deze groep in beeld te brengen, zijn anderen er juist van overtuigd dat hij als een rechtgeaarde humanist alle aspecten van het dagelijks leven in beeld wilde brengen, dus ook de boeren - en hun zware leven in beeld wilde brengen. In het artikel over Bruegel in ons maart-nummer hebben we geprobeerd een zo compleet mogelijk beeld van de schilder te schetsen, waarin ruimte is voor verschillende interpretaties van zijn leven én het schilderij dat centraal staat.

Geschiedenis Magazine LIVE
Als redactie zijn we gewend om vooruit te werken, met een nummer dat in maart verschijnt, zijn we maanden tevoren al druk aan de slag. Zo gaan we ook om met ons jaarlijkse evenement, al ruim voor de jaarwisseling was het dagprogramma tot op de minuut bepaald. Fijn, want zo kunnen we jullie al vroeg laten kennismaken met onze acts en sprekers. Een lijstje waar we trots op zijn, met recht. Want onder andere Anton van Hooff komt langs en duikt met ons in het leven van de vereerde, maar ook verguisde Cicero. Daarnaast wordt Jeroen Koch (biograaf van Willem I) geïnterviewd over zijn nieuwe boek over de Oranjes, vertelt Henk Slechte hoe Catharina de Grote de wereld per ongeluk een dienst bewees, brengt Theatergroep Aluin een klassiek verhaal afgestoft en wel op de planken, toont Marja Roholl unieke filmbeelden van de wederopbouw en geeft een conservator van Museum Catharijneconvent een inleiding bij de tentoonstelling die we gaan bezoeken.

 

 

Delen: