De heilige Corona beschermt u - maar waartegen?

Het zijn angstige tijden waarin veel mensen zoeken naar houvast. In Aken hebben ze die gevonden bij de heilige Corona, heel toevallig – zo zeggen ze – beschermt ze tegen epidemieën. Wie was deze lang vergeten heilige Corona? 
 

Ze leefde in de tweede of derde eeuw na Christus en zou al op jonge leeftijd met de Romeinse soldaat Victor getrouwd zijn, die tijdens christenvervolgingen in Damascus werd terechtgesteld. Ook Corona zelf stierf op 16 jarige leeftijd de martelaarsdood, waarschijnlijk eveneens in Syrië. Volgens haar heiligenleven, dat grotendeels als fictief wordt beschouwd, werd ze vastgebonden aan twee gebogen palmbomen en uiteengescheurd toen de stammen werden losgemaakt en omhoogschoten.


Houthakkers, schatzoekers en... epidemieën
Corona wordt voornamelijk in Oostenrijk en Oost-Beieren vereerd. Over wie ze allemaal beschermt, verschillen de ideeën: vanwege haar gruwelijke dood wordt ze wel gezien als schutspatroon van de houthakkers, maar ze wordt ook in verband gebracht met gokken en schatzoeken. Volgens de Akense Dom geldt ze – toevalligerwijs - bovendien als schutspatroon tegen epidemieën.

Bij de dom in Aken benadrukken ze dat Corona is niet patroonheilige van het virus. De naamsgelijkenis valt eenvoudig te verklaren: corona betekent de gekroonde  in het Latijn en het coronavirus heeft kroonachtige vorm, wanneer het onder de microscoop wordt bekeken. Haar betekenis zou breder zijn: ze is de schutspatroon tegen alle epidemieën.


Schrijn afgestoft
Waarom liggen die relieken juist in Aken? In 997 bracht de jonge, vrome keizer Otto III, een grote vereerder van Karel de Grote die in de dom begraven ligt, ze naar de stad. Het stoffelijk overschot van Corona was, samen met de resten van een andere heilige, uit de Romeinse catacomben gehaald. Sindsdien geldt ze in Aken als één van de schutspatronen. Haar grafsteen is tot op heden in de dom te zien. In 1910 werd de loden zerk met het gebeente van Corona opgegraven, en kreeg ze een schrijn, die in 1911/12 vervaardigd werd in het atelier van de bekende Aakense goudsmid Bernhard Witte.

Hoe het ook zij: in de dom hebben ze de schrijn van de heilige maar vast uit het depot gehaald. Dat waren ze sowieso al van plan: deze zomer maakt het kunststuk deel uit van een reeds eerder geplande tentoonstelling over Akense goudsmeedkunst, nu wordt de schrijn met de relieken van de heilige Corona vanwege de verwachte belangstelling iets eerder afgestoft.


Marteling van de heilige Corona. Schildering in het noordelijke zijaltaar (ca. 1647) in de Wallfahrtskirche in Sammarei, in Beieren, foto via wikimedia commons. 

 

Delen: