Geschiedenisleraar van 2017 gekozen!

AdobePhotoshopExpress 2017 10 28 170015

 

Aan de vooravond van de Nacht van de Geschiedenis werd dit weekend de Geschiedenisleraar van het Jaar verkozen. Het was een spannende strijd tussen drie finalisten, maar uiteindelijk ging Tom de Kruif, leraar aan het Rijnlands Lyceum in Sassenheim, er met de titel vandoor.

 

Favoriete docent opgeven

Voor de vierde keer werd de verkiezing van beste geschiedenisleraar georganiseerd, het Rijksmuseum, de NTR en het Nationaal Archief waren er dit jaar bij betrokken. Schoolbesturen, collega-docenten én leerlingen konden hun geschiedenisleraar als kandidaat aanmelden, en vele favoriete docenten werden (stiekem) aangemeld.

 

Jurybezoek

Een jury van didactici en historici onder leiding van de juryvoorzitter Martine Gosselink selecteerde uit de aanmeldingen vijftien docenten en bezocht hen op school. Deze bezoeken leverden een shortlist op van vijf docenten waarvan videoportretten werden gemaakt. Uit deze shortlist werden de drie genomineerden gekozen. Naast De Kruif waren dat Michiel Broekema van het dr. Aletta Jacobs College in Hoogezand en Helene Kroon van het Van Lodenstein College in Amersfoort. Uit deze finalisten  werd vervolgens de Geschiedenisleraar van het jaar gekozen, op een feestelijke bijeenkomst in het Rijksmuseum.

 

Waarom Tom de Kruif?

De jury was heel lovend over Tom de Kruif: 'Hij is innemend en toegankelijk. Hij beheerst het vak als geen ander. Historisch denken, historisch redeneren, oorzaak en gevolg, alles krijgt een plek in zijn les. Leerlingen ervaren proefondervindelijk dat geschiedenis gaat over grijze gebieden en nuances. Zij krijgen ruim baan om zelf verbanden te leggen met het heden.' De jury waardeert daarnaast Toms lef en bevlogenheid.

 

Met de klas naar het Rijks

Als winnaar zal De Kruif een jaar lang ambassadeur zijn van het geschiedenisonderwijs. Hij mag daarnaast een dag meelopen op het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, mag met een klas een bezoek aan het Rijksmuseum brengen én mag onder begeleiding van de NTR een eigen lesvideo maken. De twee andere finalisten gingen ook niet met lege handen naar huis: zij mogen met een klas een bezoek brengen aan het Nationaal Archief. 

 

Foto: Wim Kluvers 

*  Uw e-mailadres

*
  Voer de code in: